Tuesday 5 September 2017

Santapan Mata: Edisi September 2017



I'm a big fan of movies and TGV's Popcorn Royale. Makanya adalah menjadi rutin untuk aku peka dan identify mana-mana filem akan datang yang berpotensi untuk best ditonton. Sayangnya pada masa blog post ini ditulis Summer Blockbuster Movies telah pun tamat seiring dengan permulaan bulan September. Walaupun summer dekat Malaysia ni sebenarnya bersamaan dengan cuaca hangat pijar diikuti dengan rombongan lalat-lalat yang datang merungsingkan kehidupan kita semua. Jadinya macam sayang pula sebab banyak benda aku boleh story mory pasal summer movies ni tapi macam terlepas pula. Tapi takpelah life goes on. We move on to more current stuff.

But first, for a clarification aku tak bercadang nak buat format tonton satu movie lepas tu bagi review kemudian bagi rating. Nope, nope you guys. I'm not doing that anymore. For this time around, aku akan buat macam one off entry for every month or so *ehem* untuk senaraikan semua movie yang aku rasa tertarik nak tengok sekali dengan sedikit pengisian atau lebih tepat lagi bebelan dan harapan. HARAPAN ko! lol. And to make it more interesting aku akan include sekali drama series dalam list ini. I love some good drama series y'all! It's not fair to not include them in this list. Itu pun kalau ada yang menarik lah.

Secondly, sebagai disclaimer (rasa dah macam baca terms & conditions dah sebab ada clarification lah, disclaimer lah) ini adalah list personal. DIMANA *start gaya penceramah* ingin  ditegaskan disini jikalau tiada movie atau drama favourite korang dalam list ni janganlah start royan. This is my personal list and maybe can act as my recommendation for all to watch. Kalau rasa berantakan sangat hati nak luahkan juga ketidakpuasan hati tu bolehlah salurkan diruangan komen dibawah. Since I might miss some of it.

Alhamdullilah. Sudah faham semua? Baiklah, mari kita mula kan.

*MOVIES*


IT 
(English)
Horror/Thriller
7th September 2017
Trailer

Sebenarnya badut creepy ni memang aku familiar betul sebab selalu sangat digunakan sebagai reference dalam drama, movie ataupun novel. Tapi aku tak tau sebenarnya dia adalah watak dalam buku novel terkenal Stephen King yang bertajuk 'IT'. Lepas kecoh-kecoh pasal nak adaptasi novel ini kepada movie kemudiannya baru aku dapat tahu rupanya pada zaman 1990 dah buat mini series 2 episod. Macam wuttt! Kenapa aku tak perasan? Tapi versi badut 'IT' ataupun nama famous nya yang lain Pennywise pada waktu itu berwajah begini.


Okaaayyy. Haha. Nevertheless during that time mini series tu famoooooousss gila sampai boleh tarik 30 million viewers. Game of Thrones is shook! (Their highest was 16 million viewers by the way). Dan pada saat itulah Pennywise mula menjadi macam icon seram dan menghantui kehidupan kanak-kanak dan para ibu bapa lantas membuatkan mereka sedikit gusar dengan kewujudan badut sarkas mahupun badut jemputan majlis hari jadi. To be honest aku tak lah takut mana dengan badut ni since masa kecik-kecik pun jarang jumpa plus bila nampak satu macam rasa nak pukul sebab duk terkinja-kinja sambil ikat belon sambil acah mesra dengan kanak-kanak. Walhal nak fed up dengan diaorang kan? Cuma kadang-kadang aku boleh rasa lah aura pelik seram dia. Sesiapa yang takut clown tu don't worry I got you. I will not judge.

That's why aku macam hype nak tengok movie ni disebabkan sebagai generasi baru, aku tidak berpeluang nak rasa zaman kegemilangan dia pada tahun 1990 tu. Pennywise version 2017 better be creepy or else! Tapi masalahnya dengan movie adaptasi daripada buku-buku Stephen King ni tak selalunya menjadi. Tengok lah 'The Dark Tower' tu. What a mess. 

EXPECTATION:  High Hope 


Logan Lucky
(English)
Comedy
7th September 2017

Filem ni dah lama aku dengar reviewer dok pot pet pot pet rupanya dekat Malaysia baru nak start tayang. Dekat US tengah bulan 8 lepas dah mula tayang. Aku tak tengok trailer dia lagi dan tak nak tengok pun (kalau korang nak tengok sila klik link perkataan trailer diatas) sebab aku completely nak rasa surprise dengan apa yang akan dipertontonkan nanti.

Cuma yang aku tau plot dia pasal heist dan komedi. That's all. Oh! Dan para pelakon dia pun tak kurang famous jua seperti Channing Tatum, Katie Holmes, Daniel Craig dan lain-lain. Lain-lain tu maknanya aku tak kenal lah. Speaking of Daniel Craig do you guys heard that he's going to be in the next Bond movie. Macam dulu aku dengar dia dah fed up berlakon dalam franchise movie ni siap cerca-cerca lagi last-last kena jilat ludah balik kena berlakon semula. I don't what is happening but poor this guy. 

EXPECTATION: Neutral


Kingsman: The Golden Circle
(English)
Action/Adventure/Comedy
21st September 2017

Aha! My favourite alternative spy movie is baaack. The first Kingsman was very enjoyable which was pada masa tu takde sapa pun expect cerita ni akan turned out menjadi best. Remember that church scene? Awesome kan. Makanya adalah normal apabila first movie menjadi hit, movie studio akan memeraaaaah duit penonton seperti lembu-lembu tenusu di Switzerland dengan menghasilkan movie yang kedua. But in this case I'm not complaining.

Pada kali ni Eggsy akan bertemu dan bekerjasama dengan ejen-ejen spy dari USA. Cowboy dengan rifle lah ada yang guna lasso. lol. Dan codename untuk spy-spy dari US ni berasaskan daripada minuman arak seperti Tequila, Champagne, Whiskey etc. Dia macam berbeza dengan codename spy dari British yang diambil dari nama-nama dalam kisah lagenda King Arthur; Lancelot, Merlin, Galahad etc.

Plus, villain kali ini adalah seorang wanita ala-ala Martha Stewart. Aku boleh bayang lah villain ni acah sopan tapi sebenarnya durjana di belakang! Yass, I'm rooting for this villain already!

EXPECTATION: High Hope but turns to Neutral so that I will not be disappointed. 



Mother!
(English)
Psychological Horror
28th September 2017

Guyss!! The trailer is making me intrigued to see this movie. Aku suka betul kalau trailer movie tu tak reveal apa-apa benda penting yang boleh masuk ke spoiler territory tapi pada masa yang sama buat kita tertanya-tanya untuk tahu apa sebenarnya berlaku. Macam apa ni? Kenapa ni? Eh? What? Eh? (Bingung).

Tapi aku dapat rasakan filem ini sama ada akan end up menjadi best ataupun tak best langsung. Jennifer Lawrence is in this movie. But that will not guarantee anything. Plus, is it me or masa Jennifer Lawrence berdiri depan pintu menghadap laman tu mengingatkan aku balik pada zaman Hunger Games dia. Haha.

Bila tengok tajuk dia yang berjudul 'Mother!' siap dengan tanda seru tu mula lah aku terbayang cerita ni akan bagi elemen plot twist yang akan terkejut sangat ke sampai ke satu tahap akan membuatkan orang melatah 'Eh emak kau!' nanti?

EXPECTATION: Neutral

*DRAMA SERIES*



Star Trek: Discovery
Season 1
(English)
CBS All-Access
24th September 2017

CBS ni kan gedik betul kan dia pun sibuuuk nak buat nak buat streaming content macam Netflix, Hulu, Starz macam ko ingat orang ada duit ke nak subscribe channel bebanyak? Mesti tak tahan lama (serkap jarang). Cumanya bila diaorang announce nak buat drama pasal Star Trek aku macam pandang dua tiga kali juga lah. Sebab let's be honest here aku lebih prefer Star Trek daripada Star Wars. But I don't hate Star Wars either.

As for me their world is soo interesting dengan makhluk asing pelbagai bentuk mampu berasimilasi dan bekerjasama untuk selesaikan misi-misi penting ataupun buat ekspedisi ke planet-planet luar. And I DO think Star Trek ni lebih baik jikalau diadaptasi dalam drama series daripada movie. Weekly adventures macam tu. Lagi banyak benda boleh explore. Cumanya aku dengar-dengar ada banyak masalah semasa pembikinan drama ni. Which again, I might watch the first two episodes and then I will conclude my opinion later. Did I tell you our own Malaysian born actress, Michelle Yeoh is in this.



Criminal Minds 
Season 13
(English)
CBS
27th September 2017

WUHUUUUU! My favourite team is baaack again with a new season lepas season cliffhanger lepas. Sedar tak sedar dah 13 tahun aku duk follow cerita ni macam weh dah lebih sedekad dah. Plus, salah satu impian aku sejak daripada season awal-awal lagi untuk ada asian member dalam team ni akhirnya tercapai. Daniel Henney, oppar dari cerita sister Criminal Minds yang berjudul Criminal Minds: Beyond Border (or should I say Beyond Flop) akan ditransfer dalam drama ini. Since Beyond Flop pun mampu tayang 2 seasons saja lepas tu kena cancel.

Walaupun aku rasa aku lah yang paling layak untuk mengisi tempat duduk itu sebenarnya. Hehe. Oh! Bila tengok poster dia aku macam perasan someone is missing. Is he dead?  



Duck Tales
Season 1 (Reboot Series)
(English)
Disney XD
23rd September 2017

DID I NEED TO INTRODUCE THIS SERIES??



Lagu theme dia pun epic gila sampai aku ada masukkan dalam list personal aku sebagai lagu kegemaran semasa membesar. Read it here. Cumanya bila dengar new rendition lagu tema ni ok laaaa. Mana boleh beat the original kan? Plus, the cartoon design dia macam berubah jadi style 'comel'? Mungkin nak bagi current lah kut. I don't mind tho.

In addition akan ada David Tennat dalam ni as Scrooge Mcduck which I love him in 'Jessica Jones'. Walaupun kebanyakkan orang suka dia sebab 'Doctor Who'. Doktor who? (pun intended) Sebab aku tak tengok drama ni. Aku mungkin akan tonton 2-3 episod pertama dan kemudian baru aku akan decide untuk follow ke tak.

That's it for the month of September. Banyak bukan nak kena catch up. Entah ada masa ke tidak aku pun tak pasti. Walhal cerita-cerita lama pun banyak lagi tak tengok. Oh! Masa itu sungguh mencemburui kita. We will meet again next month then.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...