Friday 22 September 2017

Game of Serkap: Ep 7 'The Dragon and The Wolf'

Previously on Game of serkap-menyerkap:


Helloo all you wildlings, Unsullied and lowborn people! Kita kembali lagi dengan episod Game of Serkap dan ini adalah siri recap terakhir untuk Season 7 Game of Thrones (GoT). Lepas ni kalau nak baca siri ini kena tunggula Season 8 GoT itupun entah bila dia nak tayang somewhere around late 2018 or early 2019. Wuhuuu lama gila.

Sebenarnya aku hampir terlupa nak buat episod terakhir ni sebab kononnya nak selang selikan dengan cerita lain. Asyik-asyik pasal ni sahaja berturutan rasa macam obsses pula. Macam takde kehidupan ke? Sikit-sikit GoT. Walhal memang ia pun. Sebelum aku completely lupa terus key point yang best dan menarik dalam episod kali ini mari kita mulakan!



Next season 'Game of Serkap' aku akan pastikan banner segmen ini akan kelihatan lebih professional dan menarik. Barulah nampak macam ada kredibiliti sikit kan? lol. Takde lah nampak macam cut and paste. KORANG TUNGGU!!

But before anything, aku nak ceritalah sebelum nak start tulis episod kali ni aku macam excited nak tulis key point pertama ialah mengenai kesedihan aku dengan scene naga Dany mati ditusuk lembing oleh bekas atlet Olimpik kita iaitu Night King. Tetapi kemudian aku macam 'What a minute.... tu kan scene dari episod 6 bukan episod kali ni'. Punyalah forgettable episod kali ni sampai aku hampir terlupa plot dia yang sebenar sehingga mixed up dengan episod lain. Namun apa nak terkejutkan sangat kan sebab GoT pun makin lama memang makin predictable cerita dia. 

1. Scene di King's Landing dimana semua karakter akhirnya bertemu secara berjemaah membincangkan tentang isu yang lebih penting daripada 'Iron Throne'. Bukan isu climate change tetapi isu mayat yang mati hidup kembali. Scene ni nampak macam fan service sangat sebab semua orang akhirnya bertemu. The Hound dengan Brienne bersembang tentang Arya, Brienne carut ke Jaime(Yass!), Tyrion dengan Bronn, Cersei dengan Dany, John dengan Cersei. Sebab sebelum ni kita dah dibiasakan dengan satu-satu watak terpisah antara sama lain. Bila kumpul ramai-ramai lagi-lagi pada waktu yang sama macam fantasi pula. Walaupun cerita ni pun sebenarnya fantasi tapi macam susah lah nak terima. GoT kan selalunya berkait rapat dengan realism.

Tetapi tak dinafikan lah bila semua duk berkumpul macam ni aku boleh rasa ketegangannya. Rasa macam bila-bila masa sahaja mungkin akan ada macam 'Red Wedding' 2.0 ke. This will be epic! Tapi akhirnya semua gaduh-gaduh mulut je. Berdiplomasi macam tu. Zzzz. Haha. And guys aku perasan lah lately ni bila ada scene watak yang first time jumpa naga semua macam cool saja. Kalau terkejut pun macam 'Eh!'. Tu je. Macam weh! It's a freaking dragon. You should be scared or at least ternganga sikit. 

Namun reaksi mereka dengan Wights lagi menakutkan bila jumpa naga. lol.

Najis mughallazah jangan dekati aku!

Tapi macam tak boleh lah nak salahkan pelakon 100% sebab naga tu pun CGI, in real life diorang hanya nampak rangka kayu kepala naga yang digerak-gerakkan oleh manusia soo susahlah nak emulate perasaan kengerian itu. But still!  They paid you millions tau. You better act scared.

Props to John Snow yang dibantu oleh The Hound di atas demonstrasi yang bertajuk 'Inilah Rupa Sebenar Kejahatan Dan Bagaimana Untuk Menghapuskannya'. Sangat berinfomatif.



2. Cersei macam berdalih itu ini dengan syarat yang memacam sebelum akhirnya bersetuju nak berganding bahu dengan seluruh Westeros untuk join genjatan senjata buat sementara untuk fokus menghapuskan White Walkers dahulu. Walhal aku dalam hati memang tahu ko ingat sesenang Cersei nak setuju buat apa-apa tanpa ada agenda tersembunyi.

Euros pulak tetiba macam 'I'm outta here!' selepas melihat sesi demonstrasi itu. While this action seems appropriate with his character but not with Cersei letting him go unscathed. Ingat tak Cersei pernah bagi warning yang semua orang tak boleh lepas daripada genggaman dia semudah ABC? Well, turns out memang betul rupanya Euron sedang bergerak menuju ke Essos untuk mengiringi The Gold Company ke Westeros. Ni macam nak buat serangan hendap lah kan masa semua busy prepare nak bunuh White Walkers, Euron akan try bunuh semuanya secara mengejut. That's more like his character. Walaubagaimana pun aku rasa strategi ni tak akan menjadi pun mesti akan ada something yang terjadi before that.

3. Masa scene Tyrion deal dengan Cersei selepas perjumpaan pertama yang tak menjadi tu (thanks to Jon! dia tak boleh menipu kena honest), ada satu part yang macam terus cut tak tunjuk apa-apa pun. Last-last Cersei terus datang ke tempat mesyuarat setuju bagai semua. SUNGGUH MENCURIGAKAN! Aku rasa tak sedap hati lah mesti Tyrion ada deal something with her. Mesti plan something untuk next season. Nanti tiba-tiba surpriseee!! Plot twist.

4. There was one scene masa Jaime marah ke Cersei lepas dapat tahu dia tak honest dengan perjanjian genjatan senjata tu. At one point aku ingat Cersei akan bagi perintah dekat The Zombie Mountain tu suruh kelar kepala Jaime. I WAS ROOTING FOR IT! We need a big death blow from a major character since it is a finale episode. Last-last nan hado. ZZZZZZZ. Tak berani wei nak bunuh! Adui. Memang betul lah watak fan favourite susah nak mati. I miss old GoT. Apa?! Ko suka Ned Stark? Bunuh dia. Dah makin suka dengan Renly Baratheon? Bunuh juga dia.

Bak kata George R.R. Martin "Art is not a democracy" atau dengan kata (kasar) lainnya. Aku sebagai creator kisah apa dengan watak mana yang korang suka janji cerita aku best dan mengikut pemikiran aku sendiri tanpa pengaruh orang lain.

But aren't most dramas are about their fans? Kalau tak follow certain teori or kehendak nanti lari pula viewers. Rating jatuh terus kena cancel. Sama lah macam blog juga. Kalau ko tulis apa yang ko suka tapi orang tak suka tak boleh juga. Unless ko tulis bukan sebab nak dapatkan traffic ataupun nak jadi famous boleh lah nak tulis apa pun. Eh? Lari pulak tajuk. Tiba-tiba masuk segmen bicara hati pula.

Brienne: The moment bila Jaime berpisah
dengan Cersei

5.  Nak cerita pasal Theon tapi macam bosannya. I mean ok lah tetiba datang keberanian sanggup bunuh orang demi nak selamatkan Yara. Kalau tak lari je kan. Ada lah character development disitu. Thanks to his missing ehem he finally have some advantage to win the fight. Kena hentak kuat dekat situ berkali-kali pun tak rasa apa-apa. Varys pasti bangga! Sebenarnya aku baru tahu yang Theon punya kemaluan tu kena potong habis ke? WOW!! 

6. Semua orang macam 'HAMAGAD TERKEJUTNYA PLOT TWIST SANSA DAN ARYA!'
*bisik-bisik dengan jiran tetangga* Tetapi aku sebenarnya dah agak macam eleh ntah-ntah Sansa dengan Arya berpakat nak kenakan Littlefinger. Sudahnya betul. Aku punya option either Sansa jadi bengap jadi boneka Littlefinger ataupun berpakat dengan Arya jatuhkan Littlefinger. So aku macam takdelah terkejut sehingga nak lari keliling bilik. 


Dengan insiden Littlefinger mati macam tu saja korang tak rasa macam easy route ke. Sebab tak tau nak buat apa dengan watak dia last-last matikan terus saja. I mean from season 1 to 7 dialah ular, dialah dalang dalam semua perkara major yang berlaku dalam GoT. He is actually a very interesting character. Tapi underdeveloped.  Sama macam Tyrion lah. Dalam season ni terus jadi hambar. Where is his wit? His charm? 

7. Sam tetiba muncul di Winterfell (lajunya!) kepochi nak bagi tau Jon yang dia sebenarnya terjumpa info legit mengatakan bahawa Jon adalah Aegon Targaryen. Walhal Gilly yang jumpa dulu kan? Kemain amik kredit orang! And surprisingly our own heartless and emotionless Bran tak tahu pasal ni. Oh mai! Kata Three-Eyed Raven kan. Rupanya kuasa dia ada limit. Ko kena bagitau certain point dalam satu-satu event tu then baru lah dia boleh kembali ke masa lampau tengok betul ke tak ko punya statement tu. Macam Wikipedia lah tapi versi Westeros.

Disebabkan teori ni dah lama sangat orang speculate (orang namakan teori R+L=J, means Rhaegar couple dengan Lyanna dapat Jon) bila dah berlaku betul-betul rasa macam oh! Lepas tu move on. Dah tak jadi plot twist dah. Bayangkan kalau takde teori ni tak terasa terkejut ko!

8. Dany akhirnya buat hubungan kelamin dengan Jon diatas bot and I just can't. The incest is real you guys! Sementara itu Tyrion mengendap dari sudut tepi semasa mereka masuk ke bilik bersama-sama lantas menimbulkan rasa creepy dalam diri aku. Ko nak apa sebenarnya? 

9. Lagi sekali bila The Wall runtuh aku macam ok lah make sense pun. Dah akhir season kan? Punya lah lama aku tunggu bila nak runtuhnya. By the way aku ada persoalan naga ais tu sebenarnya apa jenis api dia? Sebab biru so nak kata api tak juga. Ais ke? Kalau ais mana boleh ais musnahkan dinding ais. Makin tebal adalah. Ke some sort of force semata? Macam Cyclops X-Men tu. What do you think?


Lepas tu perasan tak masa rombongan Wights dan White Walkers masuk melepasi The Wall sikit punya baik jalan clear takde pun serpihan batu-batu ais pun dekat tengah-tengah jalan. WOW! JKR datang bersihkan ke? 

Overall nampak macam aku membebel tak puas hati banyak kan dalam season ni? Haha. Nak buat macam mana. Makin lama GoT ni makin predictable. Walaupun ramaaaaai dekat luar sana tak setuju dengan aku. Entah lah  Tapi aku akan still tengok the next final season. Nak tengok apa ending dia. Macam mana diorang handle semua watak-watak ni etc.

What about you guys? Apa pandangan korang dengan keseluruhan season kali ni? Best? Menarik? Leave your comment below. I would love to read it. Kalau aku rajin mungkin aku akan up lagi post pasal GoT. Macam spin off lah. Bukan lagi segmen utama Game of Serkap tapi macam sub topik pasal benda lain yang aku rasa menarik untuk diutarakan. Ko ingat GoT je yang boleh buat sampai 5 spin off? 

Makanya secara rasminya sudah tamat Game of Serkap untuk tahun ini. Berjumpa lagi pada akhir tahun 2018 ataupun awal tahun 2019!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...