Wednesday 22 February 2017

Random Rants #6

Dia macam nak buat random rants tapi blur nak tulis apa. Boleh? Tapi, tak apalah nanti masa menaip point nombor satu tu nanti bertimbunlah idea aku nak merepek untuk point seterusnya. You know me.


#1

Aku waktu tengah aktif balik berblog ni kan tergerak hati nak jugak-jenguk blog yang aku follow dulu. Which was like 4 years ago. Makanya mestilah hampir 90% blog-blog yang aku follow tu dah tak aktif dan luput. Aku macam NOOOOoooo! Ada yang bertahun tak update, ada yang langsung hilang, ada yang dah tukar nama dan ada yang ko pergi tetiba blog tu jadi macam website pelik penuh iklan yang mencurigakan. Cuma 2-3 blog saje yang masih lagi bertahan itu pun update dia dah kurang. Tak semeriah dulu. 

So basically memang dunia blog dah tamat ke? Dah melepasi zaman 'Golden Age' ke? Ke sebab aku tak explore betul-betul sebab tu tak perasan? Mungkin dunia blogging masih lagi sama tapi dengan blogger baru (yang lebih muda dan lebih FRESSSH intipatinya). Please enlighten me with this.

Talking about this stuff aku saja lah check-check tengok blog lain (blogwalking secara liar), lepas tu terserempak beberapa blog yang macam banyak betul buat entri tunjuk jumlah hasil pendapatan blog mereka melalui iklan. Never mind. Mungkin dia nak kasi motivasi untuk para blogger untuk berusaha dapatkan apa yang dia dapat. Sumber inspirasi macam tu. But then aku tengok kandungan entri dia mostly banyak entri berkisar berita-berita semasa dengan artis. Lepas tu bentuk ayat macam mengundang fitnah betul seolah-olah copy paste dekat sumber lain. #SerkapJarang Bukan satu tapi banyak blog macam ni wujud lepas tu masing-masing iklan kencang lol. 

To be honest trend macam ni seolah-olah tak fair untuk blogger yang tulis beriya, kandungan mantap, tapi takde sapa nak bagi iklan dekat dia. Sudahnya blog yang betul-betul ada content tertimbus dengan wujudnya jenis blog mudah macam ni. Benda yang sama jugak terjadi dekat Youtube. Homai dekat sana pun lagi dasyat. Dengan tajuk video yang 'click bait' nya, lepas tu gambar cover video kalau boleh nak letak 20 anak panah merah ataupun bulat-bulatkan dekat certain area (apa yang dia bulatkan aku pun tak tau) ataupun letak gambar wanita berbody mengiurkan tapi isi video hampeh. But sadly video macam ni views dia berjuta weh. Tapi nak buat macam mana this is how our world works. (Bitter tetiba)

#2

"If you want to state your opinion without any opportunity for response, argument or pushback or growth, write a blog"

LOL. Really hit me deep inside. Walhal aku tak rasa aku jenis yang masa berbual akan dominate the whole thing. Maybe the word 'blog' there somehow drag me into this feeling. Oh, if you are interested to have a better conversation with other people, please do watch the video below. I really found it really informative and helpful.



#3

I should probably study Japanese back. Semakin lama terbiar semakin hilang macam tu saja pengetahuan yang sedia ada sebab jarang guna dan practice. Aku dulu ingat nak tangguh sementara dulu untuk fokus benda lain. Tapi macam dah lama sangat berhentinya. Tup tap tup tap dah setengah tahun!

Memandangkan aku bercadang nak start balik, aku ada satu idea. Do you guys want me to share with you any tips and tricks, references and maybe sometimes I will update what is my current Japanese learning progress? Macam ilmu ni kalau share lagi cepat kita ingat. Ecewah.

Dia bukan macam aku buat segmen "Nihongo bersama WZ sensei". Nope! Gila ko nak jadi cikgu online pulak. Udah-udahlah cukup jadi blogger pun terkejar-kejar nak update. Ini kan pula nak mengajar orang. More like aku senaraikan website yang bagus, ataupun suggestion favourite buku rujukan/latihan aku guna, apps aku pakai etc. Believe me aku pernah beli satu CD Japanese yang macam konon menjanjikan a very new, FRESSSH kinda way of learning Japanese. At the end I was cringing the whole time masa dengar CD tu. HAHA. IT WAS THAT BAD.


#4 

Last but not least do follow me on my other social networking sites seperti di Twitter dan InstaBahagia kalau rasa macam content dekat blog ni tak cukup and you need mOOOree!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...