Thursday 23 February 2017

Random Rants #7

Iye mata korang tak salah. Semalam aku publish Random Rants no 6 hari ni aku publish lagi Random Rants no 7 seolah-olah banyak sangat benda nak cakap kan. Peramah sangat kan? Walhal rasanya boleh combined dua-dua post ni jadi satu. But you know me. I don't do basic thing. I do the unexpected. Wah. Bukan main ko. Macam apa. Ptuih.

#1

It has been a long time since I blog any music stuff (This exclude PERFUME Special! because I don't assume their stuff as music but as LIFE!). Kali terakhir aku buat review ialah album Carly Ray Jepsen 'E.MO.TION' bulan November lepas. One of the most played albums ever in my life. You can read the this personal yet raw kinda review with me giving comments for each track. Each track! GIGIH TAK? Memang gigih.

As all you know by now, I love music. It is a part of my life. Jadi adalah normal untuk aku share dan kongsi mengenai benda ni dekat mana-mana medium yang boleh. Tapi macam biasa kalau aku ada review music mesti entry tu paling sendu dan tak mendapat sambutan langsung. Most people or specifically my readers was not into this thing. This is what I called as casual listener. But first, let me explain what is casual listener. Casual listener ialah orang suka dengar muzik tapi tak sampai ke tahap menghayati lirik ataupun rentak irama yang dihasilkan. Kalau diorang suka lagu tu, diorang akan suka. They won't be critical in judging any beats or any lyrics.   

But I refused to take this signal from them and went on and created another blog to cater or attract another type of audience who loves music just like me.'Pour Me Music' was born baby. But in reality, I made it solely because me. Sekarang blog tu mati begitu saja. lol. (TIPIKAL WZ). 

Aku paling sakit hati sekali kalau baca majalah ataupun surat khabar kalau ada segmen review album ke apa. Kebanyakannya intipati review berkisar album tu genre apa, ada berapa jumlah lagu, letak statistik carta sikit. Macam ni tengok Wikipedia ke dik? Review ke sipnopsis. But honestly dekat Malaysia muzik bukan satu benda yang tinggi permintaannya. Senang cerita rakyat Malaysia suka menyanyi lagu (kalau tak mana ada segmen karaoke lepas kenduri kahwin), tetapi mereka tak akan beli lagu-lagu tersebut. Sebab tu aku macam cringe gila masa kalau tengok MV lagu tempatan siap ada iklan suruh beli caller ringtone lagu tu. Ni zaman batu mana dik beli caller ringtone lagi.

I guess I won't do any review or talk about any current music or whatsoever. Reviewing music is tiring plus setiap hari ada saja benda baru. Kosser weh. But once in a blue moon aku publish review album yang aku betul-betul suka. It can be from 2008 or 1999 as long I like it. Lagipun apa yang nak perlu dirisaukan. Ada ke reader baca blog ni? Tak rugi apa-apa pun. I won't lose any views because there are no views in the first place. Hahaha. 

#2

If any of you (ada ke) follow me dekat blog ke Twitter ke InstaBahagia ke, you'll notice that I will always talk, talk, talk lot of Animal Crossing. Kalau tak pernah dengar, shame on you!! Kah kah. Paksa semua orang tahu pasal Animal Crossing (AN).

By the way AN ialah satu game daripada Nintendo. Dia bukan game ko cross dressing jadi haiwan ke (THAT IS WEIRD!) tapi kita berpeluang menjadi jadi Mayor untuk satu pekan kecil yang didiami oleh haiwan. Yup you read it right, Haiwan. BECAUSE HUMAN ARE ANNOYING AND NASTY! Imagine game macam The Sims ataupun Stardew Valley tapi lebih comel dan calming. 

So macam biasa Nintendo akan cuba untuk memerah duit peminat dengan buat miniature watak-watak dalam AN dan jual dengan harga mahal. Miniature ini dipanggil sebagai 'amiibo'.


'Sapalah nak beli kan?' korang fikir. BUT I HAVE 2 ALREADY!!! Ada 14 lagi kena kumpul. Demmit Nintendo. Why? Korang ingat semua ni berakhir begini saja? Nope. Nintendo rasa diorang boleh perah duit peminat lagi dengan release 100+ amiibo versi card untuk semua watak dalam AN.  


Puaka! This is Pokemon all over again. But don't worry guys. I will not buy the cards. It's too much. I will only be focusing on the real amiibo. OR AM I?

And of course masa ni dan-dan Funko Pop, (western type of amiibo) keluarkan edisi watak 'Lara Croft'.


COME ON LA!!

To be honest aku tak pernah terfikir nak beli benda-benda macam ni. But somehow aku dah terperangkap. I need this in my life!! Berangan susun semua ni dekat rak lepas tu pandang dengan hati yang puas. Jangan ingatkan aku amiibo Yoshi yang aku tak beli-beli lagi tu.

#3

Tahun ni aku cuba nak baca buku lebih banyak. At least sebulan satu buku. Tapi February dah nak berakhir, satu buku pun tak habis baca lagi. I don't know why this is happening. I used to read a lot of books. I used to be that contoh model program 'NILAM'. 

Macam last year aku dah siap beli tujuh siri Harry Potter (adoring their beautiful covers right now), dan berjaya habiskannya dalam tempoh 3 bulan lebih macam tu? Gila laju macam kena rasuk. Tapi selepas tu pace aku makin lama makin kurang lepas tu langsung berhenti. Aku cuba method setiap malam at least 2-3 pages pun jadi lah. Again tak menjadi. 

Aku rasa antara puncanya ialah sekarang aku lebih gemar dengar talk, discussion sama ada melalui video ataupun podcast. Durasi masing-masing pulak kalau tak 20-30 minit memang tak sah. Afterwards bila nak baca buku rasa letih dan minda pun dah penat berfikir. Terus tidur. Besides this, I do thing that selection of genre really plays some role here. Aku lebih terarah suka baca Young Teenagers punya section walaupun realitinya dah kertu. Kalau baca jenis lain dia akan start slow dan kena paksa diri untuk baca. Bila dah paksa-paksa ni mulalah tak best sebab pengalaman membaca tu instead of being fun dah jadi bebanan nak habiskan senaskah buku. Patricia Cornwell I'm looking at you. *berdendam*

Jadinya aku dah setkan sekarang kalau ada buku yang aku rasa not into it, aku just stop reading. Walaupun macam rugi sebab spent berpuluh ringgit tapi buat apa nak paksa diri baca? One thing for sure sebelum beli satu-satu buku tu aku kena survey sikit tengok kena tak dengan diri tak payah nak buat challenge 'Blind Date with The Book' sangat unless ko memang ulat buku semua boleh genre boleh masuk. 

One more thing! Magazine Natgeo January 2016 pun aku tak habis baca lagi! Walhal aku ada 11 edisi lagi kena habiskan. Rasa nak tampar diri rasanya. 

#4

So basically there are two things that I wanted to buy at McDonalds right now.

1.  Milo Mcflurry



Will it taste better than Horlicks Mcflurry?

2. Green Tea Frappe



Will it taste better than Starbucks Green Tea Frappuccino?

Now if only I could find nearest McDonalds in my area. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...